BLOKI TEMATYCZNE
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
WIERSZE I PIOSENKI
GALERIA - ZDJĘCIA
BLOKI TEMATYCZNE:
- Nasza mała ojczyzna
- Mój dom – Polska
- Moje hobby
- Ulubione zajęcia
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie pojęcia „wolność”;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
- budowanie poczucia tożsamości narodowej,
- zachęcanie do szanowania odmienności innych,
- poznanie różnych rodzajów domów,
- poszerzanie doświadczeń językowych,
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenie pamięci,
- uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,
- poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,
- poznanie dźwięków o różnej wysokości,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- doskonalenie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,
- zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- rozwijanie pamięci wzrokowej,
- nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,
- usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- uwrażliwienie na potrzeby innych,
- poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń,
- wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery,
- poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,
- rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,
- nauka nazw wybranych kolorów w języku angielskim,
- poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),
- rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu,
- rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny,
- doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej,
- zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,
- poznanie wartości „kreatywności”,
- rozwijanie wyobraźni,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- budzenie empatii,
- poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,
- utrwalanie liczebników w języku angielskim,
- budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,
- poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,
- kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
- zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,
- poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność,
- kształtowanie twórczej, aktywnej postawy,
- rozwijanie motoryki małej,
- zachęcanie do aktywnego poznawania otaczającej rzeczywistości poprzez działania własne,
- poznanie cech wiatru,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,
- poznanie nowych słów w języku angielskim: wind, silence,
- tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,
- zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce,
- zachęcanie do przestrzegania kodeksu grupy, a w szczególności do zachowania ciszy podczas wykonywania zadań grupowych,
- poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,
- zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
- poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,
- wdrażanie do zgodnej współpracy w grupach podczas wykonywania pracy plastycznej i dzielenia się materiałami.
Piosenki i wiersze:
Piosenka „Mały Polak, przedszkolak”
sł. Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz
Polska moim domem, domem jest.
Biały orzeł godłem, godłem jej.
Ref: A ja jestem przedszkolak ,
Mały Polak, przedszkolak (x2)
Polska moim domem, domem jest.
Biel i czerwień flaga, flaga ma.
Ref: A ja jestem….
Polska moim domem, domem jest.
Tutaj moi bliscy, bliscy są.
Ref: A ja jestem….
Polska moim domem, domem jest,
Który w sercu zawsze, zawsze mam.
Ref: A ja jestem….
Wiersz: „Katechizm polskiego dziecka”
Władysław Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Piosenka „Dwa Kocury”
sł. i muz. Joanna Bernat
1. Były sobie dwa kocury.
Jeden szary, drugi bury.
Ostre zęby i pazury
miały obydwa.
Aaa…! Aaa…! Cicho sza!
2. Śpią kocury na kanapie.
Jeden sapie, drugi chrapie.
Ale gdy się zbudzą, uciekaj, a kysz!
Bo jak skoczą w lewo, w prawo,
każdy złapie sobie mysz!
Zabawa paluszkowa z rymowanką „Myszki”
„Myszki” Marlena Szeląg (zabawa paluszkowa z rymowanką)
Mała myszka rano wstała
i w spiżarni grasowała.
Myszki mama teraz wstała
razem z myszką grasowała.
Myszki tata teraz wstał
razem z nimi grasował.
Myszki babcia teraz wstała,
razem z resztą grasowała.
Myszki brat ostatni wstał,
razem z nimi grasował.
A na koniec kocur bury,
złapać myszki chciał w pazury!
Piosenka „Deszcz grajek”
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
1.Stoję pod parasolem
i słucham, jak gra deszcz
na trójkącie i bębenku,
i kołatkach też.
Ref. Bo deszcz, uliczny grajek,
gdzie chce, tam przystaje.
Rzuć mu grosz do kapelusza,
żeby choć na chwilę usiadł. (2x)
2.Deń, deń, deń pod rynnami,
bam, bam- tak bębni w dach,
puk, puk w okna i parapet,
dumny z siebie, ach!
Ref. Bo deszcz, uliczny grajek…
Piosenka „Jestem muzykantem konszabelantem”
sł. i muz. tradycyjne
Jestem muzykantem - konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
- A na czym? -Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,
A pianino, i no, i no, a pianino, bęc!
Jestem muzykantem - konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
- A na czym? - Na bębenku.
A bębenek, e-nek, e-nek, a bębenek e-nek, e-nek,
a bębenek, e-nek, e-nek, a bębenek, bęc!
Jestem muzykantem - konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
- A na czym? - Na puzonie.
Na puzonie, -onie, -onie, na puzonie, -onie, - onie,
na puzonie, -onie, - onie, na puzonie, bęc!