Witamy na stronie placówki

LISTOPAD

TEMATYKA MIESIĄCA

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

WIERSZE I PIOSENKI

GALERIA - ZDJĘCIA

 

Tematyka miesiąca:

1.     Nasza mała ojczyzna

2.     Mój dom – Polska

3.     Moje hobby

4.     Ulubione zajęcia

 

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

•          poznanie pojęcia „wolność”;

•          doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,

•          budowanie poczucia tożsamości narodowej,

•          zachęcanie do szanowania odmienności innych,

•          poznanie różnych rodzajów domów,

•          poszerzanie doświadczeń językowych,

•          wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

•          ćwiczenie pamięci,

•          uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,

•          poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,

•          rozwijanie umiejętności matematycznych,

•          wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,

•          poznanie dźwięków o różnej wysokości,

•          rozwijanie wrażliwości muzycznej,

•          doskonalenie sprawności fizycznej,

•          wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,

•          zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,

•          rozwijanie zdolności manualnych,

•          rozwijanie pamięci wzrokowej,

•          nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej,

•          rozwijanie logicznego myślenia,

•          wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,

•          usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”,

•          rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,

•          uwrażliwienie na potrzeby innych,

•          poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,

•          wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

•          prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń,

•          wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery,

•          poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,

•          rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,

•          nauka nazw wybranych kolorów w języku angielskim,

•          poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),

•          rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu,

•          rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny,

•          doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej,

•          zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,

•          rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,

•          poznanie wartości „kreatywności”,

•          rozwijanie wyobraźni,

•          wzmacnianie poczucia własnej wartości,

•          poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,

•          rozwijanie pamięci słuchowej,

•          budzenie empatii,

•          poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,

•          rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,

•          utrwalanie liczebników w języku angielskim,

•          budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,

•          poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,

•          kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych,

•          wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,

•          rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,

•          zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,

•          poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność,

•          kształtowanie twórczej, aktywnej postawy,

•          rozwijanie motoryki małej,

•          zachęcanie do aktywnego poznawania otaczającej rzeczywistości poprzez działania własne,

•          poznanie cech wiatru,

•          rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,

•          rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,

•          poznanie nowych słów w języku angielskim: wind, silence,

•          tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,

•          zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce, 

•          zachęcanie do przestrzegania kodeksu grupy, a w szczególności do zachowania ciszy podczas wykonywania zadań grupowych,

•          poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,

•          zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,

•          poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,

•          wdrażanie do zgodnej współpracy w grupach podczas wykonywania pracy plastycznej i dzielenia się materiałami.

 

 

WIERSZE

„Co zrobiła Jesień?” Marlena Szeląg

Rozsypała jesień liście

i już mienią się złociście.

I zrzuciła z drzew kasztany,

na chodniku poszły w tany.

Lasy w grzyby przystroiła,

w mchach i w liściach je ukryła.

A wiewiórkom dla uciechy,

w koszu dała już orzechy.

Z wiatrem razem zatańczyła,

z dębu żołędzie strąciła.

A na koniec swej podróży,

chciała kąpać się w kałuży!

Deszczem zatem pokropiła,

słonko chmurą zasłoniła…”

 

 

„Co to jest Polska?” Czesław Janczarski

– Co to jest Polska? –

spytał Jaś w przedszkolu.

Polska – to wieś i las,

i zboże w polu,

i szosa, którą pędzi

do miasta autobus,

i samolot, co leci

wysoko nad tobą.

Polska – to miasto,

strumień i rzeka,

i komin fabryczny,

co dymi z daleka,

a nawet obłoki,

gdy nad nami mkną.

Polska to jest także

twój rodzinny dom.

A przedszkole?

Tak – i przedszkole,

i róża w ogrodzie,

i książka na stole.

 

 

„Kim jestem? Narysuj mnie…”

Elżbieta Zajączkowska-Stańczyk

 

Mała główka, okrąglutka,

na niej uszka sterczą dwa,

a od główki łuk niewielki

do ogonka gna!

Z przodu, z tyłu po dwie nogi

oczy, uszy, nos.

Jeszcze wąsy dorysuję

I mój … na płot wskakuje. (kot)

 

 

PIOSENKI

 

„Toczą się kasztanki trzy” sł. Urszula Piotrowska,

 muz. Magdalena Melnicka-Sypko

 

Toczą się kasztanki trzy,

hop, la, la.

Dwa wesołe, jeden zły,

hop, la, la.

To dlatego złoszczę się,

hop, la, la.

Bo nikt nie chce zabrać mnie,

hop, la, la.

Woła Ola, woła Jaś,

hop, la, la.

Już kasztanku, jesteś nasz,

hop, la, la.

Śmieje się kasztanek w głos,

hop, la, la.

Z nim kasztanków cały stos,

hop, la, la.

 

 

„Mały Polak, przedszkolak”

sł.: Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz

 

Polska moim domem, domem jest.

Biały orzeł godłem, godłem jej.

Ref.: A ja jestem przedszkolak,

 mały Polak, przedszkolak. (x2)

Polska moim domem, domem jest.

Biel i czerwień flaga, flaga ma.

Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest.

Tutaj moi bliscy, bliscy są.

Ref.: A ja jestem…

Polska moim domem, domem jest,

który w sercu zawsze, zawsze mam.

Ref.: A ja jestem…

 

 

 

„Buziak na dzień dobry”

sł. Marlena Szeląg, muz. Adrianna Furmanik-Celejewska

 

Na „dzień dobry” słodki buziak,

na dzień dobry tobie dam.

 

Już „dzień dobry” tobie śpiewam,

bo nie jestem teraz sam!

 

Na „dzień dobry” słodki buziak,

na dzień dobry tobie dam.

 

Ciągle dobry humor miewam,

z tobą śpiewam, tobie gram!

 

Na „dzień dobry” słodki buziak,

na dzień dobry tobie dam.

 

Nigdy dosyć tych buziaków

od radosnych przedszkolaków!