TEMATYKA
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
WIERSZE I PIOSENKI
GALERIA ZDJĘĆ
TEMATYKA:
1. NADCHODZI ZIMA
2. CORAZ ZIMNIEJ
3. ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA
4. WESOŁYCH ŚWIĄT!
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie nowej wartości „cierpliwość”,
- rozpoznanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw,
- poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
- zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom,
- poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych,
- kształtowanie umiejętności spostrzegania,
- nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji,
- poznanie struktury utworu muzycznego (piosenki),
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej,
- nauka rozpoznawania części piosenki (zwrotka, refren),
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem,
- wzbogacanie słownictwa związanego z częściami odzieży,
- rozwijanie słuchu fonetycznego,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
- poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie cierpliwości,
- poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę,
- wzbogacanie słownika czynnego,
- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy,
- poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych,
- kształtowanie postawy aktywnego poszukiwania wiedzy,
- rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania,
- wzmacnianie wiary we własne możliwości,
- poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
- kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu,
- rozwijanie tężyzny fizycznej,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poznanie sposobu systematyzowania nabytych wiadomości w formie plakatów,
- rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
- poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów,
- rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek,
- budowanie dobrej atmosfery w grupie rówieśniczej poprzez podejmowanie wspólnych działań,
- poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego,
- ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia,
- poznanie roli światła w życiu człowieka i nazw różnych urządzeń wytwarzających światło,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
- poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym,
- kształtowanie postawy życzliwości,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków,
- ukazanie mocy jaką ma dobroć płynąca prosto z serca,
- poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie mowy,
- uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym,
- poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów,
- wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania zadań,
- poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,
- rozwijanie wyobraźni i poczucia estetyki.
WIERSZE
„Zimą” Marlena Szeląg
Biały śnieżek z nieba prószy,
już na mrozie marzną uszy.
Z górki jadą w sankach dzieci
i śniegowa kula leci!
Mróz wciąż skuwa lodem wody,
szczypie zimnem nosy, brody.
Teraz cieplej się zrobiło,
bo się dziecko przytuliło!
„Zawierucha” Stefania Szuchowa
Uciekała gwiazdeczka śniegowa,
bo się chciała przed wichurą schować.
Była wątła, maleńka i cicha,
a ten wicher ją ciągle popychał.
Gdy na chwilę usiadła na daszku,
to ją porwał i zaniósł do lasku…
– Skończże, wichrze, te szalone figle,
daj odpocząć na świerkowej igle!
Nie porywaj mnie, wichrze, nie miotaj,
ja chcę sobie troszkę pomigotać…
Ale wicher gwiazdki nie słucha.
Hej, gwiazdeczko, tańcz, bo zawierucha!
„Kropelki i sopelki” Hanna Zdzitowiecka
Spłynęła z dachu kropelka,
kropelka wody niewielka.
Za pierwszą kroplą niedługo
już widać kropelkę drugą.
Za nimi z góry już leci
po dachu kropelka trzecia.
Dalszych kropelek nie zliczę:
płynie ich cały strumyczek.
A mróz z tych wszystkich kropelek
zrobił lodowy sopelek.
„Choinka w lesie”
Maria Konopnicka
– A kto tę choinkę
Zasiał w ciemnym lesie?
– Zasiał ci ją ten wiaterek,
Co nasionka niesie.
– A kto tę choinkę
Ogrzał w ciemnym boru?
– Ogrzało ją to słoneczko
Z niebieskiego dworu.
– A kto tę choinkę
Poił w ciemnym gaju?
– Jasne ją poiły rosy
I woda z ruczaju.
– A kto tę choinkę
Wyhodował z ziarna?
– Wychowała ją mateńka,
Ziemia nasza czarna!
PIOSENKI
„Uśmiech”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Uśmiechnięte dzieci
ciepło są ubrane.
Uśmiechniętych dzieci
policzki rumiane.
Wszystkie mają barwne
czapki i kurteczki.
na śnieg, na saneczki.
„Idzie zima zła”
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Zimno w uszy, zimno w nosy,
trzeba robić już zapasy…
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
idzie zima zła! (x2)
Niedźwiedź włożył grube futro,
myszka norkę ma cieplutką…
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
idzie zima zła! (x2)
Gawron stroszy czarne piórka,
w dziupli chowa się wiewiórka…
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
idzie zima zła! (x2)
My się zimy nie boimy,
ciepłą kurtkę założymy…
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
zima nie jest zła! (x2)
„Głodny wróbelek”
sł. i muz. Bożena Forma
Przekrzywia główkę,
wesoło ćwierka.
Czy macie może
coś dla wróbelka?
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
la la la la.
Kto dla wróbelka
ziarenka ma? (x2)
Wołają dzieci:
pewnie, że mamy!
Przez całą zimę
- o ptaki dbamy!
Ref.: Ćwir, ćwir…
„Choinka”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Choinka / stoi //
między / nami. //
Choinka / świeci //
świateł/kami. //
Choinka, / jaka //
- ona / piękna. //
Choinka, / ciągle //
na nią / zerkam. //
Choineczki, / choineczki //
są ozdobą / świąt. //
Choineczki, / choineczki //
zdobią w święta / dom. //