TEMATYKA
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
WIERSZE I PIOSENKI
TEMATYKA:
1. PŁYNIE CZAS
2. MŁODSI I STARSI
3. SPORT TO ZDROWIE
4. DBAM O ZDROWIE
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
- rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
- nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
- poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
- budowanie wiadomości na temat nocy,
- dostrzeganie rytmu dzień – noc,
- wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
- poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
- przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
- zachęcanie do zgodnej współpracy,
- poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
- rozwijanie mowy komunikatywnej,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
- budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
- poznanie pojęcia „para”,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
- budowanie wiary we własne siły,
- rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
- zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
- poznanie zastosowania kalendarza,
- rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
- rozwijanie motoryki małej,
- zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
- poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
- nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
- wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- doskonalenie umiejętności przeliczania,
- stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
- utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
- zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
- poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,
- rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
- poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
- poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
- kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
- poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
- rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
- zachęcanie do aktywności ruchowej,
- poznanie składowych piramidy zdrowia,
- nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
WIERSZE
„Babuleńka” Helena Bechlerowa
Idzie babuleńka
siwa, siwiuteńka,
do ziemi się schyla,
przystaje co chwila.
Kosz uciska w ręce.
Ciężko babuleńce.
– Jakże radę dam?...
– Babciu, wezmę koszyk
i pomogę wam.
Wicher śniegiem ściska,
droga taka śliska…
Babuleńka narzeka:
– Dla starego człeka
ciężki, ciężki czas!
– Babciu, dajcie rękę,
poprowadzę was.
„Noc” Janusz Jabłoński
Noc jest czarna tak jak smoła,
Nic nie widać dookoła.
Choć wytężasz wzrok,
Dookoła tylko mrok.
Noc jest czarna jak węgielek,
Nie zobaczysz w nocy wiele.
Tylko księżyc lśni na niebie
I uśmiecha się do ciebie.
„Niski – wysoki” Irena Suchorzewska
– Powiedz, Babciu,
co jest niskie?
– Trawa.
– Co wysokie?
– Sosny.
I ty będziesz wysoki,
jak jeszcze podrośniesz…
– Już jestem wysoki!
Prawie sięgam do dzwonka!
Niziutkie są dla mnie:
mrówka, żuk, biedronka…
– Wysoki dla pieska,
wysoki dla myszki,
ale dla tatusia
jeszcze jesteś niski…
„Serce dla babci i dziadka” Marlena Szeląg
Choć małe jeszcze serduszko moje,
to pełne miłości do dziadziusia.
W nim także miejsce jest babciu twoje,
bo kocha Was przecież najmocniej wnusia.
Babciu i dziadku, najlepsi na świecie,
laurki ode mnie dziś dostaniecie!
A w tych laurkach z serca życzenia:
zdrowia, szczęścia i zadowolenia!
„Dla Babci” Hanna Łochocka
Kalendarz
ma kartek wiele:
czarne – na co dzień,
czerwone – w niedzielę.
Zrywam dzisiaj kartkę.
Znowu zwykła strona!
Lepsza na Dzień Babci
byłaby – zielona,
albo żółta, słoneczna,
pachnąca jak róża…
Zrobię ci kalendarz, Babciu,
kiedy będę duża!
PIOSENKI
„Dziadku nasz kochany”
sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Dziś mamy Dzień Dziadka,
wspaniała to gratka
dla wszystkich dzieciaków,
dziewczynek, chłopaków.
Ref.: Dziadku, dziadku, dziadku!
Dziadku nasz kochany!
Tyle pięknych kwiatków,
dzisiaj Tobie damy! (x2)
Dla łysych, wąsatych,
dla chudych, brzuchatych,
dla wszystkich dziadziusiów
buziaki od wnusiów!
Ref.: Dziadku…
„Olimpiada”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Wczoraj była olimpiada
dla dzieci z przedszkola.
Medal dostał Tymoteusz,
wyróżnienie – Ola.
Wszystkie dzieci z naszej grupy
mocno się starały.
W dal skakały i biegały,
do celu rzucały.
Świetnie się tam bawiliśmy
i jeszcze wam powiem:
zrozumiałem to, co mówią,
że sport to jest zdrowie.
„Zabawy na śniegu”
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Ref.: Gdy pada śnieg, biały śnieg,
gdy sypie i prószy biały śnieg… (x2)
Z górki na pazurki zjedziemy na sankach,
a ze śniegu ulepimy białego bałwanka.
Ref.: Gdy pada śnieg… (x2)
W mamę albo w tatę rzucimy śnieżkami.
Przyszła mroźna biała zima, pobawcie się
z nami.
Ref.: Gdy pada śnieg … (x2)