Witamy na stronie placówki

LUTY

TEMATYKA TYGODNIOWA

OGÓLNE CELEL WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

PIOSENKI I WIERSZE

Tematyka tygodniowa:

1.     Siły przyrody

2.     Cztery żywioły 

3.      Wielka wyprawa

4.       Nasze podróże

 

Ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne

  • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
  • poznanie obiegu wody w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • nabywanie umiejętności  wnioskowania,
  • uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
  • poznanie właściwości wody,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
  • poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
  •  rozwijanie słuchu muzycznego,
  •  rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
  • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
  • poznanie właściwości powietrza,
  • zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu,
  • rozwijanie empatii,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • budzenie odpowiedzialności za środowisko,
  • poznanie właściwości ognia,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i budowania wypowiedzi,
  • wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,
  • poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków,
  • budowanie postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
  • poznawanie własnych możliwości twórczych,
  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
  • rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
  • zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i ruchem ciała,
  • poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi,
  • kształtowanie umiejętności spostrzegania i uogólniania,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • budowanie wiary we własne możliwości,
  • poznanie nowej wartości „oszczędność”,
  • zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
  • poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem,
  • zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas różnych aktywności,
  • poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych,
  • budowanie pewności siebie,
  • poznanie roli tempa w piosenkach,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,
  • poznanie budowy samolotu,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
  • rozwijanie kreatywności i motoryki małej,
  • motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności,
  • poznanie różnych sposobów oszczędzania,
  • kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków,
  • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
  • poznanie wybranych owoców tropikalnych,
  • zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
  • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
  • budowanie poczucia przynależności do grupy,
  • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu,
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu,
  • nauka gry na bębenku,
  • budzenie poczucia ciekawości świata,
  • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem,
  • zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej N. i pokazu.

 

 

PIOSENKI

„Żywioły”

sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.

Daje światło i ciepło, jak wiesz.

Ugotować na nim możesz sobie wszystko.

Lecz uważaj, bo oparzyć może też.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.

Moc żywiołów zrozumieć już czas.

Bo te wielkie siły przyrody

rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)

Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.

Każdy musi ją pić, żeby żyć.

Takie miłe jest pływanie i pluskanie.

Lecz gdy hula, to i powódź może być.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.

To nim właśnie oddychamy cały czas.

Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.

I wichura, co przewrócić może nas.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...

Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.

Swoich bogactw nam daje dużo tak.

Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.

Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.

Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

 

„Płyną statki z bananami”   sł. i muz. tradycyjne

Płyną statki z bananami w świetle gwiazd:

Łabi du daj daj, łabi du daj.

A każdy ładowacz śpiewa tak:

Łabi du daj daj, łabi du daj.

Podaj, podaj, podaj mi podaj

bananów kosz!

Podaj, podaj, podaj mi podaj

bananów kosz!

 

 

„Pingwin”  sł. i muz. tradycyjne

O jak przyjemnie i jak wesoło

w pingwina bawić się, się, się!

Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa.

Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!

 

 

„Afryka, Kongo”  sł. i muz. Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec

Wyruszamy do Afryki,

tam, gdzie lasy równikowe,

tam, gdzie rosną bananowce

oraz drzewa kauczukowe.

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

Wyruszamy do Afryki.

Tam goryle i lamparty,

antylopy, nosorożce.

To naprawdę nie są żarty!

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

Wyruszamy do Afryki,

wyruszamy na wakacje.

Zobaczymy wielkie drzewa,

baobaby i akacje.

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

 

 

WIERSZE

„Płynie woda” Małgorzata Barańska

Płynie, płynie w rzece woda.

Kto mi dzisiaj rękę poda?

Kto się ze mną dziś pobawi

i humorek mi poprawi?

Gdy mnie miło ktoś zawoła,

to zaproszę go do koła.

 

„Mała kropelka”  Marlena Szeląg

Kropelka mała z ponurej chmury

spadała z innymi siostrami z góry.

Deszczem tym jednak przez moment była

i do kałuży zaraz trafiła.

Wtem zajaśniało słońce na niebie –

kropelkę woła w górę, do siebie.

I niesłychane czary się dzieją –

kałuże kurczą się i maleją.

Kropelka w parę wodną się zmienia,

i innym mówi: „Do zobaczenia!”.

Jest niewidzialna i lekka jak piórko –

kropelka żegna kałużę, podwórko...

Leci wysoko, wysoko do góry,

w niebie mieszkanie znajdzie wśród chmury.

 

 

„Oszczędzanie”  Urszula Kamińska

Krzyś – przedszkolak, choć nieduży,

wie, do czego pieniądz służy.

I że mając oszczędności,

ma się duże możliwości!

Nie wydaje więc raz-dwa

tego, co mu mama da.

Zaś pieniężne upominki

wrzuca do skarbonki – świnki.

Choć to są drobniaki nieraz,

spora sumka z nich się zbiera.

Raz pięć złotych, raz złotówka

i gromadzi się gotówka!

Gdy skarbonka się zapełni,

Krzyś marzenie swoje spełni.

Kupi sprzęt do nurkowania.

To cel jego oszczędzania.

Płetwy, maskę z długą rurką,

wszystko co potrzebne nurkom.

Będzie mógł nurkować z tatą.

Brawo! Zaoszczędził na to.

 

 

„Dzikich zwierząt zwyczaje”  Marlena Szeląg

Odległe miejsca, dalekie kraje,

skrywają dzikich zwierząt zwyczaje.

Małpy po drzewach wesoło skaczą,

z wysoka węża pewnie zobaczą.

Lew mocno podrapie pazurami,

teraz ugania się za zebrami.

Słonie są duże, dudni aż ziemia,

gdy drogą idą te oto stworzenia.

Żyrafa z drzewa liście smakuje,

a tygrys w słońcu się wyleguje.

Odległe miejsca, dalekie kraje,

skrywają dzikich zwierząt zwyczaje...