TEMATYKA TYGODNIOWA
OGÓLNE CELEL WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
PIOSENKI I WIERSZE
Tematyka tygodniowa:
1. Siły przyrody
2. Cztery żywioły
3. Wielka wyprawa
4. Nasze podróże
Ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne
- poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
- poznanie obiegu wody w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nabywanie umiejętności wnioskowania,
- uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
- poznanie właściwości wody,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
- poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- poznanie właściwości powietrza,
- zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu,
- rozwijanie empatii,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- budzenie odpowiedzialności za środowisko,
- poznanie właściwości ognia,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i budowania wypowiedzi,
- wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,
- poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków,
- budowanie postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
- poznawanie własnych możliwości twórczych,
- rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
- rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i ruchem ciała,
- poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi,
- kształtowanie umiejętności spostrzegania i uogólniania,
- rozwijanie wyobraźni plastycznej,
- rozwijanie motoryki małej,
- budowanie wiary we własne możliwości,
- poznanie nowej wartości „oszczędność”,
- zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
- poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem,
- zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas różnych aktywności,
- poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- doskonalenie umiejętności matematycznych,
- budowanie pewności siebie,
- poznanie roli tempa w piosenkach,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,
- poznanie budowy samolotu,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie kreatywności i motoryki małej,
- motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności,
- poznanie różnych sposobów oszczędzania,
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków,
- wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
- poznanie wybranych owoców tropikalnych,
- zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
- poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
- rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego,
- budowanie poczucia przynależności do grupy,
- poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu,
- nauka gry na bębenku,
- budzenie poczucia ciekawości świata,
- poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
- rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem,
- zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej N. i pokazu.
PIOSENKI
„Żywioły”
sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki
Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.
Daje światło i ciepło, jak wiesz.
Ugotować na nim możesz sobie wszystko.
Lecz uważaj, bo oparzyć może też.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.
Moc żywiołów zrozumieć już czas.
Bo te wielkie siły przyrody
rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)
Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.
Każdy musi ją pić, żeby żyć.
Takie miłe jest pływanie i pluskanie.
Lecz gdy hula, to i powódź może być.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…
Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.
To nim właśnie oddychamy cały czas.
Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.
I wichura, co przewrócić może nas.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...
Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.
Swoich bogactw nam daje dużo tak.
Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.
Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…
„Płyną statki z bananami” sł. i muz. tradycyjne
Płyną statki z bananami w świetle gwiazd:
Łabi du daj daj, łabi du daj.
A każdy ładowacz śpiewa tak:
Łabi du daj daj, łabi du daj.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz!
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz!
„Pingwin” sł. i muz. tradycyjne
O jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się!
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa.
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy!
„Afryka, Kongo” sł. i muz. Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec
Wyruszamy do Afryki,
tam, gdzie lasy równikowe,
tam, gdzie rosną bananowce
oraz drzewa kauczukowe.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki.
Tam goryle i lamparty,
antylopy, nosorożce.
To naprawdę nie są żarty!
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki,
wyruszamy na wakacje.
Zobaczymy wielkie drzewa,
baobaby i akacje.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
WIERSZE
„Płynie woda” Małgorzata Barańska
Płynie, płynie w rzece woda.
Kto mi dzisiaj rękę poda?
Kto się ze mną dziś pobawi
i humorek mi poprawi?
Gdy mnie miło ktoś zawoła,
to zaproszę go do koła.
„Mała kropelka” Marlena Szeląg
Kropelka mała z ponurej chmury
spadała z innymi siostrami z góry.
Deszczem tym jednak przez moment była
i do kałuży zaraz trafiła.
Wtem zajaśniało słońce na niebie –
kropelkę woła w górę, do siebie.
I niesłychane czary się dzieją –
kałuże kurczą się i maleją.
Kropelka w parę wodną się zmienia,
i innym mówi: „Do zobaczenia!”.
Jest niewidzialna i lekka jak piórko –
kropelka żegna kałużę, podwórko...
Leci wysoko, wysoko do góry,
w niebie mieszkanie znajdzie wśród chmury.
„Oszczędzanie” Urszula Kamińska
Krzyś – przedszkolak, choć nieduży,
wie, do czego pieniądz służy.
I że mając oszczędności,
ma się duże możliwości!
Nie wydaje więc raz-dwa
tego, co mu mama da.
Zaś pieniężne upominki
wrzuca do skarbonki – świnki.
Choć to są drobniaki nieraz,
spora sumka z nich się zbiera.
Raz pięć złotych, raz złotówka
i gromadzi się gotówka!
Gdy skarbonka się zapełni,
Krzyś marzenie swoje spełni.
Kupi sprzęt do nurkowania.
To cel jego oszczędzania.
Płetwy, maskę z długą rurką,
wszystko co potrzebne nurkom.
Będzie mógł nurkować z tatą.
Brawo! Zaoszczędził na to.
„Dzikich zwierząt zwyczaje” Marlena Szeląg
Odległe miejsca, dalekie kraje,
skrywają dzikich zwierząt zwyczaje.
Małpy po drzewach wesoło skaczą,
z wysoka węża pewnie zobaczą.
Lew mocno podrapie pazurami,
teraz ugania się za zebrami.
Słonie są duże, dudni aż ziemia,
gdy drogą idą te oto stworzenia.
Żyrafa z drzewa liście smakuje,
a tygrys w słońcu się wyleguje.
Odległe miejsca, dalekie kraje,
skrywają dzikich zwierząt zwyczaje...