TEMATYKA MIESIĄCA
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
WIERSZE I PIOSENKI
TEMATYKA MIESIĄCA
- MALI ODKRYWCY
- TAJEMNICE ŚWIATA
- NADCHODZI WIOSNA
- WIOSNA TUŻ – TUŻ
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
Rozwijanie biernego i czynnego słownika dzieci o pojęcia dotyczące wartości: dociekliwość, duma z pracy oraz pojęcia Układ Słoneczny, astronauta, załoga, kapitan, sieć internetowa, wynalazca, peleryna, rolnik, sianie, sadzenie.
Rozwijanie percepcji słuchowej przez identyfikowanie dźwięków, dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno- obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy i piosenek oraz słownictwa w j. polskim i angielskim.
Stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności związanej z czytaniem przez eksponowanie wyrazów do czytania globalnego związanych z omawianym tematem oraz wprowadzanie liter p, P, w, W, c, C, j, J.
Kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak ciekawość poznawcza, otwartość, chęć zadawania pytań, szacunek do pracy innych, radość z efektów własnej pracy.
Rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, zainteresowań związanych z kosmosem, podróżami kosmicznymi, wynalazkami służącymi człowiekowi w życiu codziennym.
Uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z korzystania z zasobów internetowych.
Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 8 i znaku minus; tworzenie zadań – opowiadań i wykonywanie czynności matematycznych w nich zawartych; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy.
Stwarzanie okazji do mierzenia, przeliczania, kodowania podczas układania i tworzenia gry.
Rozwijanie umiejętności muzycznych i wokalnych przez naukę nowych piosenek „Kosmiczna wyprawa”, „Drzewo mieszkanie”; rozwijanie umiejętności różnicowania metrum oraz utrzymywania pulsu rytmicznego; rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci stwarzanie możliwości podejmowania aktywności muzycznej – gra na instrumentach, improwizowanie ruchem, dźwiękiem, integrowanie muzyki z plastyką, aktywne uczestniczenie w zabawach tanecznych.
Rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania; kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń; kształtowanie umiejętności planowania, realizacji działań i rozwiązywania problemów podczas prac konstrukcyjnych.
Rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej podczas zabaw w KDS.
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw w ramach KDS.
WIERSZE I PIOSENKI
Piosenka: „ Kosmiczna wyprawa” sł. Ewa Stadtmüller, muz. Urszula Borkowska
- Kapitan gotowy, załoga w komplecie,
rakieta się pręży do lotu jak ptak.
Już klapy zamknięte, skafandry dopięte,
Trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie : START.
Ref. Wyprawa kosmiczna, kosmiczna wyprawa -
nieziemska przygoda, cudowna zabawa!.
Chodź raz, chodź raz pofrunąć do gwiazd,
w ten niezapomniany czas.
- Już Księżyc siwiutki cylindrem się kłania,
już Droga, ta Mleczna, porywa nas w dal.
Tam gwiazdy się śmieją, planety szaleją.
A Ziemię nam przesłania błękitna mgła.
Ref. Wyprawa kosmiczna…
- Słoneczko promykiem pozdrawia czerwonym,
żegnają się nami i Wenus, i Mars.
Bo Ziemia już czeka i tęskni z daleka.
To cud, że ją mamy i ona ma nas.
Ref. Wyprawa kosmiczna…
Wiersz: „ Rapowanie na przywitanie” Beata Gawrońska
Kiedy przyjdę do przedszkola,
raz i dwa, raz i dwa.
Przywitania to jest pora,
raz i dwa, raz i dwa.
Gdy „dzień dobry” głośno powiem,
raz i dwa, raz i dwa.
„Piątkę” przybiją dłonie obie,
raz i dwa, raz i dwa.
Tobie podam rękę prawą,
raz i dwa, raz i dwa.
Tu „ żółwika” zrobię żwawo,
raz i dwa, raz i dwa.
Tak w przedszkolu się witamy,
bo lubimy się i znamy.