Witamy na stronie placówki

MARZEC

TEMATYKA MIESIĄCA

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

PIOSENKI

 

Tematyka tygodniowa:

1.Mali odkrywcy   (głoska p jak parasol)

2. Tajemnice świata   (głoska w jak worek)

3. Nadchodzi wiosna   (głoska c jak cebula)

4. Wiosna tuż, tuż   ( głoska j jak jajo)

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych; rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

Codzienne aktywności:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” , „Witaj…”,”Całuski”;
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
  • ćwiczenia poranne, ćwiczenia gimnastyczne,
  • pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.

 

Piosenki – marzec

 

1. „Mali wynalazcy” sł. Marcin Przewoźniak, muz. i aranż. Krzysztof Mroziński

 

Czy dorośli już nam wszystko wymyślili?

Wynaleźli, opisali I okryli?

Leki, drony I smartfony, I żarówki…

Poczekajcie! Nadciągają mądre główki!

Bo my...Bo my…

Bo my...Bo my…

 

Ref. Wymyślimy coś takiego,

coś dobrego I fajnego.

Coś takiego, że dorośli

będą, będą nam zazdrościć!

 

Wymyślimy galaretkę, która lecz

I maszynę, która sprząta nasze rzeczy.

I rajstopy, co się same zakładają,

oraz lody, które nas nie przeziębiają!

A tak! A tak!

A tak! A tak!

 

Ref. Wymyślimy coś takiego…..

 

Będą żelki na zły humor I lenistwo.

I parasol, który chroni środowisko.

Dorośniemy, odkryjemy – zobaczycie.

Urządzimy naszą Ziemię wyśmienicie.

Hurra! Hurra! Hurra!

Ref. Wymyślimy coś takiego….

 

2. „Zbudź się misiu”

1. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

- zbudź się misiu, zbudź!

Pogłaskała słonkiem,
dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.
Zbudź się misiu, zbudź się misiu,
a on śpi i już!

2. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:

- zbudź się misiu, zbudź.

Burzą grała, grzmiała,
gromem zahuczała.
Zbudź się misiu, zbudź się misiu,
a on śpi i już!

3. Nadleciała pszczółka mała:

- zbudź się misiu, zbudź.

Bzyku, bzyk do ucha, 
widział kto leniucha!
Ledwie pszczółka bzyk, bzyknęła
niedźwiedź krzyknął - MIÓD!

 

3. „Była babuleńka – sł. i muz. tradycyjne

Była babuleńka rodu ubogiego,

miała koziołeczka bardzo upartego.

 Ref. Fik mik, fik mik

szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,bardzo upartego.

 

A ten koziołeczek był bardzo rozpustny

 wyjadł babuleńce zagonek kapusty.

 Ref. Fik mik, fik mik

szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,zagonek kapusty.

 

A weźże babulko kija sękatego,

 I wybijże mocno kozła upartego.

Ref. Fik mik, fik mik

szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,bardzo upartego.

 

4. „Maszeruje wiosna” – Krystyna Bożek -Gowik

 

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,

na ramieniu małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !