TEMATYKA MIESIĄCA
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
PIOSENKI
Tematyka tygodniowa:
1.Mali odkrywcy (głoska p jak parasol)
2. Tajemnice świata (głoska w jak worek)
3. Nadchodzi wiosna (głoska c jak cebula)
4. Wiosna tuż, tuż ( głoska j jak jajo)
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych; rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” , „Witaj…”,”Całuski”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- ćwiczenia poranne, ćwiczenia gimnastyczne,
- pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
Piosenki – marzec
1. „Mali wynalazcy” sł. Marcin Przewoźniak, muz. i aranż. Krzysztof Mroziński
Czy dorośli już nam wszystko wymyślili?
Wynaleźli, opisali I okryli?
Leki, drony I smartfony, I żarówki…
Poczekajcie! Nadciągają mądre główki!
Bo my...Bo my…
Bo my...Bo my…
Ref. Wymyślimy coś takiego,
coś dobrego I fajnego.
Coś takiego, że dorośli
będą, będą nam zazdrościć!
Wymyślimy galaretkę, która lecz
I maszynę, która sprząta nasze rzeczy.
I rajstopy, co się same zakładają,
oraz lody, które nas nie przeziębiają!
A tak! A tak!
A tak! A tak!
Ref. Wymyślimy coś takiego…..
Będą żelki na zły humor I lenistwo.
I parasol, który chroni środowisko.
Dorośniemy, odkryjemy – zobaczycie.
Urządzimy naszą Ziemię wyśmienicie.
Hurra! Hurra! Hurra!
Ref. Wymyślimy coś takiego….
2. „Zbudź się misiu”
1. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
- zbudź się misiu, zbudź!
Pogłaskała słonkiem,
dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.
Zbudź się misiu, zbudź się misiu,
a on śpi i już!
2. Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
- zbudź się misiu, zbudź.
Burzą grała, grzmiała,
gromem zahuczała.
Zbudź się misiu, zbudź się misiu,
a on śpi i już!
3. Nadleciała pszczółka mała:
- zbudź się misiu, zbudź.
Bzyku, bzyk do ucha,
widział kto leniucha!
Ledwie pszczółka bzyk, bzyknęła
niedźwiedź krzyknął - MIÓD!
3. „Była babuleńka ” – sł. i muz. tradycyjne
Była babuleńka rodu ubogiego,
miała koziołeczka bardzo upartego.
Ref. Fik mik, fik mik
szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,bardzo upartego.
A ten koziołeczek był bardzo rozpustny
wyjadł babuleńce zagonek kapusty.
Ref. Fik mik, fik mik
szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,zagonek kapusty.
A weźże babulko kija sękatego,
I wybijże mocno kozła upartego.
Ref. Fik mik, fik mik
szwadyrydy rydy, rach ciach, ciach ,bardzo upartego.
4. „Maszeruje wiosna” – Krystyna Bożek -Gowik
1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !