TEMATYKA MIESIĄCA
OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
WIERSZ I PIOSENKA
GALERIA
KWIECIEŃ
Tematyka miesiąca:
- Święta, święta, biją dzwony
- Wielkanoc
- Z kulturą za pan brat
- Jestem kulturalny
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Poznawanie polskich tradycji ludowych ,związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych; nazywanie elementów stołu wielkanocnego, uwrażliwianie na tradycję, kultywowanie tradycji przygotowanie koszyka do poświęcenia; kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat: rozwijanie wrażliwości estetycznej podczas układania produktów w koszyku. Nawiązywanie do tradycji malowania jajek w zabawach matematycznych; doskonalenie umiejętności wykonywania zadania według instrukcji; kształcenie umiejętności respektowania poleceń .Poznawanie zwierząt kojarzonych z Wielkanocą podczas zabaw naśladowczych, muzyczno-ruchowych: kształtowanie wrażliwości na barwę instrumentu; rozwijanie zdyscyplinowania podczas wspólnego muzykowania.
Zdobywanie wiedzy o wsi i jej mieszkańcach, odróżnianie miasta od wsi; dzielenie się wiedzą z innymi ludzmi; rozbudzanie szacunku do różnych grup społecznych, odmienności kulturowej, rozwijanie procesów analizy i syntezy, wyciąganie prostych wniosków z treści obrazków; ćwiczenie oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiedzi, utrwalanie pojęcia para: dobieranie par przeciwstawnych; kształtowanie umiejętności pokonywania trudności, poznawanie charakterystycznych cech kotów; klaskanie w rytm melodii; rozwijanie wrażliwości muzycznej, poznanie zwyczajów śmigusa -dyngusa, ćwiczenie kreatywności podczas działań plastyczno-technicznych; odczuwanie przynależności podczas uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych.
Rozumienie znaczenia uczuć w życiu człowieka; wykorzystywanie dramy jako środka do wyrażania emocji; ćwiczenie radzenia sobie z przykrymi uczuciami ;rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; doszukiwanie się przyczyny wydarzenia; poznania zasad zachowania się w kinie; dostrzeganie regularności (rytmu) w zabawie; rozwijanie umiejętności naśladowania; poznanie zasad zachowania się w teatrze; poszerzanie wiedzy na temat baletu; rozwijanie płynności ruchów; wyrażanie siebie i własnych emocji poprzez ruch; poznanie zawodu malarza; wdrażanie do odpowiedniego używania słów: malarz ,galeria, obraz,
ćwiczenie kulturalnego zachowania się przy stole; kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych; motywowanie do udziału w życiu kulturalnym przedszkola; poznanie akcesoriów urodzinowych; kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas uroczystości typu urodziny; stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; utrwalenie znajomości zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia; ćwiczenie umiejętności odpowiedniego stosowania zwrotu w danej sytuacji; motywowanie do kulturalnego zachowywania się; próba określenia własnych praw na podstawie piosenki: ćwiczenie umiejętności wyrażania sprzeciwu; wyrażanie emocji w formie śpiewu; rozwijanie zdolności plastycznych; odczuwanie potrzeby wyrażania siebie w pracach plastycznych; dostrzeganie wartości emocjonalnej w gotowej pracy.
Wiersz , piosenka:
Wiersz : Śmigus-dyngus Maria Terlikowska
Wie o tym Tomek, i Ewa,
Że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
Oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem dla żartu
Dla śmiechu troszeczkę.
Bo może wiatr chmurę przywieje
I wszystkich was deszczem poleje?
Piosenka: Piosenka Wielkanocna sł. Agnieszka Galica, Tadeusz Pabisiak
Ref: Idą święta wielkanocne, Ida święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuj słodycze
I na święta ci przyniesie moc życzeń.
Ref: Ida święta wielkanocne, idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dzwięczący.
Będzie dzwonił, będzie skakał po łące
Święta (4x)