Witamy na stronie placówki

KWIECIEŃ

TEMATYKA MIESIĄCA

OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

WIERSZE I PIOSENKI

GALERIA

TEMATYKA MIESIĄCA

1. WIELKANOC

2. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA, BIJĄ DZWONY

3. Z KULTURĄ ZA PAN BRAT

4. JESTEM KULTURALNY

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie znaczenia tradycji,
  • poszerzanie wiadomości na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół,
  • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
  • zachęcanie do kulturalnego zachowania podczas zajęć, praktyczna realizacja zasady: „Słuchamy siebie nawzajem”,
  • poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
  • poznawanie piosenek o tematyce świątecznej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabaw, ćwiczeń i zadań,
  • poznanie budowy jajka,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,
  • budowanie słownika czynnego,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
  • zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
  • poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym,
  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi,
  • wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji,
  • poznanie zasad konstruowania prostych gier matematycznych,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
  • rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach,
  • poznanie historii powstania czekolady,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,
  • poznanie wartości „wiary we własne siły” na podstawie bajki,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji odczuwanych w różnych sytuacjach,
  • wdrażanie do szanowania emocji innych,
  • rozwijanie empatii,
  • poznanie pojęcia „film animowany”,
  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
  • rozwijanie mowy,
  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej,
  • poznanie pojęcia „teatr”,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i stosowania liczebników porządkowych,
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas zabaw,
  • poznanie cech baletu i opery,
  • rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności tanecznych dzieci,
  • rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,
  • poznanie roli aktora w teatrze,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły,
  • zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • ćwiczenie pamięci,
  • wdrażanie do zgodnej współpracy,
  • poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne,
  • nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania,
  • uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby,
  • poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • nauka pokonywania stresu w sytuacjach trudnych dla dziecka,
  • poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie,
  • wdrażanie do poszanowania pracy innych.

 

WIERSZE I PIOSENKI

PIOSENKA "Śmigus - dyngus"
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

W Poniedziałek Wielkanocny

wiatr poganiał chmurki,

by zrosiły ciepłym deszczem

zajączka i kurki.

W trawie schował się zajączek,

a kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,

Wietrzyku psotniku?

Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

 

Wiadro z wodą wziął zajączek,

a kurki – dzbanuszek.

Chlust na wietrzyk, a on woła:

– Już myć się nie muszę.

Przez okienko widział wszystko

cukrowy baranek:

– Oj, nie będę dynguśnikiem,

bo w domu zostanę!

Ref.: Śmigus-dyngus…

 

„Zajączki” – zabawa paluszkowa Małgorzaty Barańskiej

„Pięć zajączków małych kica na polanie. (machamy rękami)

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? (chowamy palec)

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? (chowamy dwa palce itd.)

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplatamy palce obu dłoni i lekko kołyszemy).

 

Masażyk z jajem  Marlena Szeląg

Te oto jajka nie są zbyt duże,                           Dziecko rysuje palcem wskazującym jaja na plecach

zapewne są to jajeczka kurze

Umaluję jaja na różne kolory                           Głaszcze plecy całą powierzchnią dłoni.

i pędzlem zrobię dziwaczne wzory.                 Palcem wskazującym rysuje dowolne wzory.

Z góry do dołu zrobię paseczki                         Palcem wskazującym rysuje paski z góry do dołu.

 i palcem na nich małe kropeczki.                    Palcem wskazującym stawia kropki na plecach.

 Och, jakie ładne jajka stworzyłem,                 Uciska delikatnie ramiona i barki

a jak się bardzo przy tym zmęczyłem!            Głaszcze plecy od góry ku dołowi.

 Położę się obok moich jajeczek,                      Kładzie głowę na plecach

 posłucham sobie świątecznych bajeczek.

Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały,                Delikatnie „pstryka” w plecy palcami obu rąk.

 nagle skorupki ich popękały!

Z jajek tych wyszły kurczątka – ptaszki,          Palcami obu dłoni „biega” po całych plecach.

onieśmielone wbiegły mi pod paszki!             Wkłada dłonie pod paszki rodzica/rodzeństwa.