Witamy na stronie placówki

CZERWIEC

TEMATYKA MIESIĄCA

OGÓLNE CELE WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

WIERSZE I PIOSENKI

TEMATYKA NA MIESIĄC CZERWIEC

 

TEMATYKA TYGODNIOWA:

1. Lato – czas zabawy

2. Kolorowe lato

3. Żegnamy przedszkole

4. Do widzenia!

 

Cele ogólne:

  • wprowadzenie pojęć: akceptacja innego człowieka, odpoczynek;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

 

 

Wiersze i piosenki do nauki:

Przyjście lata – wiersz(Jan Brzechwa)

 

I cóż powiecie na to,

Że już się zbliża lato?

Kret skrzywił się ponuro:

„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:

„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.

Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.

Przyleci samolotem”.

„Skąd znowu – rzekła sroka –

Nie spuszczam z niego oka

I w zeszłym roku, w maju,

Widziałam je w tramwaju”.

„Nieprawda! Lato zwykle

Przyjeżdża motocyklem!”

„A ja wam to dowiodę,

Że właśnie samochodem”.

„Nieprawda, bo w karecie!”

„W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,

Przypłynie własną łódką”.

A lato przyszło pieszo –

Już łąki nim się cieszą

I stoją całe w kwiatach

Na powitanie lata.

 

O czym marzy lato? - piosenka

(sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko)

 

Czy wiecie, że lato marzy,

by biegać z nami po plaży,

do brzegu gonić fale,

bo pływa wspaniale.

Chce lato wybrać się w góry,

ze szczytów policzyć chmury.

Odpocząć przy strumyku,

poszukać kamyków.

Chce zioła zbierać od rana,

gdy zieleń w rosie skąpana,

wycinać łódki z kory

w sierpniowe wieczory.

A kiedy miną wakacje,

popędzi lato na stację,

wyprawi nas do szkoły

z uśmiechem wesołym.

 

 

Moja wesoła rodzina - piosenka             

My rodzinkę dobrą mamy
Zawsze razem się trzymamy.
I choć czasem czas nas goni
My jak palce jednej dłoni.
 
       Ref. Mama, tata, siostra brat i Ja
              To Mój mały świat
              Dużo słońca, czasem grad
              To wesoły jest Mój świat.

Mama zawsze kocha czule
Ja do mamy się przytulę
Tata kocha lecz inaczej
Uspokaja kiedy płacze.   

         Ref. Mama, tata...

Gdy napsocę i nabroję
Siadam w kacie bo się boję.
Tata skarci, pożałuje
A mamusia pocałuje. 

         Ref. Mama, tata...

Kiedy nie ma taty, mamy
Wszyscy sobie pomagamy.
I choć sprzątać nie ma komu
Jest wesoło w naszym domu.                          

        Ref. Mama, tata...

                                                                    

   „Tra, la, la dla mamy i taty” - piosenka  

1.Moja mama jest kochana, moja mama wszystko wie.
Kiedy do mnie się uśmiecha, tak zaśpiewam jej.

Ref. Tra, la, la, tram, pam, pam, najpiękniejszą mamę mam.
        Tra, la, la, tram, pam, pam, zaraz mamie buzi dam. 

  1. W domu, sklepie, na spacerze, z moim tatą nie jest źle.
    Gdy prowadzi mnie za rękę, to uśmiecham się.
    Ref. Tra, la, la, tram, pam, pam, ja fajnego tatę mam
    Tra, la, la, tram, pam, pam, mamie tacie buzi dam.