Temat: Domowe sprzęty
- 1. Rozwiązywanie zagadek G. Lipińskiej i M. Szeląg
Odkurzacz
To nie zwierz, choć warczy groźnie.
To nie słoń, choć trąbę ma.
Latem, zimą – bez wyjątku
o prządek w domu dba!
Suszarka
W małym urządzeniu moc wielka ukryta.
Włączasz ją wówczas, gdy głowa umyta.
Powietrze dmucha – zimne, gorące,
Fryzury tworzy zachwycające!
Lodówka
Ta dziwna szafeczka magiczną ma moc,
Zimno w niej zawsze, i w dzień i w noc.
Gdy drzwi jej otwierasz, światełkiem cię wita,
W niej każdy smakołyk jest zimny i kwita!
Szczoteczka elektryczna
Pomaga w czyszczeniu – spryciula mała
Uśmiecha się do niej nasza buzia cała!
Brzęczy, wiruje, z pastą tańcuje
- czyste nam ząbki w mig wyczaruje!
2. „Tropimy, poszukujemy” – poszukiwanie w domu urządzeń elektrycznych.
Po ich odnalezieniu i nazwaniu zadaniem dziecka jest pokolorowanie odpowiednich obrazków ukrytych w załączniku nr 1.
- 3. „Suszarka”– eksperyment (potrzebujemy suszarkę i napompowany balon)
Pokazujemy dzieciom suszarkę i pytamy, czy wiedzą, do czego tourządzenie służy. Dzieci zastanawiają się: Jak to się dzieje, że suszarka suszy włosy? Następnieproponujemy dzieciom przeprowadzenie eksperymentu – kierowanie strumienia gorącegopowietrza na nadmuchany balon. Pytamy dzieci, czemu balon się unosi i co się stanie, jeśli włożymy rękę pomiędzy strumień powietrza a balon (balon spadnie). Wspólnie sprawdzamy, cotaki strumień powietrza z suszarki potrafi jeszcze unieść. Szukamy wspólnie z dziećmi odpowiedzi na pytanie: Czy ciepłe powietrze i zimne powietrze działają tak samo? Przypomnienie zasad bezpiecznegokorzystania z urządzeń elektrycznych (zawsze pod opieką dorosłych).
4. „Domowe sprzęty elektryczne”– zabawa ruchowa przy muzyce.
Puszczamy jakąś wesołą, skoczną muzykę lub jeśli mamy jakiś instrument w domu, sami gramy. Dzieci spacerują lub biegają po pokoju w rytm melodii. Gdy muzyka cichnie, podajemy nazwę jakiegoś urządzenia elektrycznego lub innego sprzętu. Gdy dzieci usłyszą nazwę sprzętu elektrycznego –klaszczą, gdy usłyszą nazwę innego przedmiotu, np. garnek – stoją bez ruchu do czasu, gdy wznowimy grę.