BLOK TEMATYCZNY: CZTERY ŻYWIOŁY
Temat : „Czyste powietrze- ważna sprawa”
- Muzyczna gimnastyka w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU – ćwiczenia "Żuraw", "Góra-dół", "Łódeczka", "Jabłuszko".
- Rozmowa z dzieckiem na temat powietrza :
- - gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
- - nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
-
Zaproszenie dziecka do obejrzenia krótkiego eksperymentu, z którego dowie się Jak znaleźć powietrze? Eksperyment można również wykonać w domu. Potrzebna będzie pusta butelka oraz miska z wodą – https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU
- - obserwowanie drzew poruszanych wiatrem. Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
-
- 3. „Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi?”- Wiatr, który wieje-to nic innego jak poruszające się powietrze. Wiatr może być przyjacielem człowieka, ale bywa także niebezpieczny. Obejrzyjcie obrazki ( Załącznik nr 1) Spróbujcie dokonać segregacji na wiatr pożyteczny, jak również na wiatr szkodliwy, który zagraża ludziom.
-
- 4. „Wietrzna zabawa”. Potrzebna będzie muzyka i kartka (może być gazeta). Dziecko otrzymuje kartkę, którą trzymają obiema dłońmi. Porusza się swobodnie w rytm muzyki, machając przed sobą kartkami. Podczas pauzy w muzyce, dziecko podbiega do osoby dorosłej i macha kartką przed mamą lub tatą, robiąc w ten sposób lekki wietrzyk.
- 5. „Co dymi?” – burza mózgów. Rodzic zapisuje pomysły dziecka na kartonie. Zawiera umowę z dzieckiem - podczas najbliższego spaceru sprawdzą co dymi.
-
- - Film edukacyjny Jak dbać o czyste powietrze ? https://www.youtube.com/watch?v=SYCWhBw6gzw
- 6. „Badamy czystość powietrza” – dziecko smaruje kartkę z bloku technicznego wazeliną – rodzic umieszcza ją za oknem. Po południu sprawdza wraz z dzieckiem, czy drobinki kurzu, pyłu , zanieczyszczeń przykleiły się do kartki.
- 7. Karta pracy (Załącznik nr 2)
- 3. „Kiedy powietrze pomaga, a kiedy szkodzi?”- Wiatr, który wieje-to nic innego jak poruszające się powietrze. Wiatr może być przyjacielem człowieka, ale bywa także niebezpieczny. Obejrzyjcie obrazki ( Załącznik nr 1) Spróbujcie dokonać segregacji na wiatr pożyteczny, jak również na wiatr szkodliwy, który zagraża ludziom.