Witamy na stronie placówki

Naua zdalna 08.02.2022

BLOK TEMATYCZNY: CZTERY ŻYWIOŁY

Temat : „Wszyscy potrzebujemy powietrza”.

1. Taniec z chustkami” – improwizacja ruchowa do utworu „Peer Gynt” E. Griega. Rodzic włącza utwór https://www.youtube.com/watch?v=dyM2AnA96yE , dziecko  podczas utworu, trzymając  szyfonową chusteczkę, dowolnie tańczy , improwizując do muzyki.

2. „Co się dzieje?” –  doświadczenie. Rodzic stawia przed dzieckiem świecę i litrowy słoik. Zadaje pytanie: Co jest w środku słoika?

Dziecko powinno odpowiedzieć, że w słoiku (który wydaje się pusty) jest powietrze. Gdyby odpowiedzi były inne, należy wykonać doświadczenie z plastikową butelką (dziecko próbuje zgnieść najpierw zakręconą, a potem odkręconą butelkę. R. zadaje pytania: Którą butelkę możemy zgnieść? Dlaczego tak się dzieje?. Rodzic zapala świeczkę i stawia na stole, dziecko obserwuje płomień. Następnie przykrywa świeczkę słoikiem. Dziecko obserwuje, rozmawia      o tym, dlaczego świeczka zgasła. R. kieruje rozmową tak, aby dziecko samodzielnie doszło do wniosku, że w słoiku znajdowało się powietrze (tlen). Płomień świecy potrzebuje tlenu, aby płonąć. Gdy tlenu zabrakło, świeczka zgasła. R. wyjaśnia dziecku, że aby ugasić pożar, należy odciąć dopływ powietrza, np. przez zalanie wodą, zasypanie piachem lub w niektórych przypadkach nakrycie kocem.

 

3. „Piotruś i powietrze” – popracujcie z wierszem. Poznajcie sposoby praktycznego wykorzystania powietrza. https://www.youtube.com/watch?v=aYOIy4mhQKs

„Piotruś i powietrze”

Ludwik Jerzy Kern

Był pewien chłopiec w różowym swetrze,

którego raz zapytano:

- Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?

- Powietrzem!

- Dlaczego powietrzem?

- Ano,

dlatego tylko, proszę mamusi,

że ono nic robić nie musi.

Pobladła biedna mama z wrażenia,

ot los mieć syna lenia.

Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,

mamusia światło zgasiła.

I zasnął Piotruś, a dobra wróżka

w powietrze go zamieniła.

I nagle patrzcie co się dzieje:

Piotruś po świecie wieje.

W miastach uderza o domów mury,

w górze na niebie rozpędza chmury,

na morzy białe spostrzega żagle,

więc mocno dmucha w te żagle nagle,

na szosach siwe podnosi kurze,

organizuje trzy groźne burze,

porusza liście na wszystkich drzewach,

we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,

jest jednocześnie we wszystkich stronach,

w samochodowych siedzi oponach,

wierci się, kręci, tańczy jak fryga,

aeroplany na sobie dźwiga,

i – to już chyba największa heca –

dmucha jak wariat we wszystkich piecach…

Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy

i rzekł:

- Zmęczyłem się bardzo w nocy.

Nie przypuszczałem, proszę mamusi,

że tak powietrze pracować musi…

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedzcie na pytania: Kim chciał zostać Piotruś? Dlaczego chciał zostać powietrzem? W jaki sposób spełniło się marzenie Piotrusia? Co mu się przyśniło? Co robił Piotruś, gdy był powietrzem, gdzie był? Czy Piotruś był zadowolony? Co sądzicie o „pracy” powietrza?

4. „Ekologiczne wiatraki”- zapraszam Was do wykonania pracy plastycznej.

                  

Potrzebne będzie rolka po ręczniku kuchennym – pomalujcie ją farbami w dowolnych kolorach.  Z bloku technicznego wytnijcie skrzydła, przyklejcie do rolki lub przymocujcie za pomocą pinezki (pod nadzorem Rodzica uważamy, aby nie pokuć paluszków). Gotową pracę należy ułożyć na podstawce. Jeżeli chcecie, aby Wasze prace znalazły się w naszej galerii- przyślijcie proszę zdjęcia