Witamy na stronie placówki

08.02.2022

Temat dnia: „ Do czego potrzebne jest powietrze?”

  

1.     „Co to jest powietrze?” – zabawa słownikowa

Rodzic zadaje dziecku pytania: Jak myślisz, co to jest powietrze?   Czy  widziałaś/ widziałeś kiedyś powietrze? Czy powietrze można zobaczyć?

 

2.     „Właściwości powietrza” – zabawy badawcze

– „Czy powietrze widać?” – rodzic daje  dziecku słomkę i plastikowy kubek z wodą. Jeden koniec słomki dziecko zanurza w wodzie, a w drugi – dmucha. Obserwuje, co wydobywa się z wody. Dziecko powinno dostrzec, że przez słomkę wydobywają się pęcherzyki powietrza.

– „Czy powietrze ma zapach?” – rodzic przygotowuje 3 nieprzeźroczyste, zamykane pojemniki. Do pierwszego wkłada zmieloną kawę, do drugiego – skórkę z cytryny, a do trzeciego wlewa perfumy. Zamyka wszystkie pojemniki. Pyta dziecko, czy czuje jakiś zapach. Dziecko odpowiada, że nic nie czuje. Rodzic  otwiera pojemniki. Dziecko czuje teraz unoszące się z ich wnętrz zapachy. Rodzic podsumowuje doświadczenie wnioskiem, że powietrze, chociaż samo w sobie nie pachnie, to jednak przenosi zapachy.

– „Czy powietrze można złapać?” – rodzic podaje dziecku balon. Dziecko nadmuchuje balon i obserwuje, jak robi się coraz większy, zawiązuje balon tasiemką. Po chwili rozwiązuje balon i wypuszcza z rąk – obserwuje, jak ucieka z niego powietrze. Wyciąga wniosek, że powietrze jest wszędzie. Choć go nie widać, można je złapać i zamknąć w balonie. Powietrze wypełnia balon, rozciąga jego ścianki, dzięki czemu jest on coraz większy.

– „Czy powietrza można dotknąć?” – dziecko próbuje dotknąć i złapać w dłoń powietrze. Rodzic podaje dziecku kolorowe kartki. Pokazuje, jak je złożyć, by powstał wachlarz. Dziecko wachluje się po twarzy i czuje wiatr. Rodzic  tłumaczy , że choć powietrza nie można dotknąć, to można wprawić je w ruch. Ruch ten odczuwamy jako wiatr.

 

3. „Bez powietrza nie ma życia” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic  prosi dziecko, aby zatkało palcami nos i zamknęło usta. Dziecko sprawdza, jak długo może wytrzymać bez powietrza. Po chwili otwiera usta, odsłania nos i oddycha. Rodzic tłumaczy, że powietrze jest człowiekowi potrzebne, bo musi oddychać. Ale potrzebne jest do życia także zwierzętom i roślinom.