Witamy na stronie placówki

10.02.2022

Temat dnia: Oblicza czterech żywiołów

 

  • Zabawa rytmiczno-słuchowa „Powrót z Krainy Żywiołów”


Za chwilę nastąpi wielkie trzęsienie ziemi – uciekajmy:

Bam, bam! Ru, tu, tu, tu. Bam, bam! Ru, tu, tu.

dwa tupnięcia, cztery uderzenia w uda,

dwa tupnięcia, trzy uderzenia w uda

Bam, bam! Ru, tu, tu, tu. Baam, baam!

dwa tupnięcia, cztery uderzenia w uda, dwa tupnięcia

Zbliża się ogromna powódź – uciekajmy:

Plum, plum! Kap, kap, kap, kap. Plum, plum! Kap, kap, kap, kap.

dwa tupnięcia, cztery klaśnięcia,

dwa tupnięcia, cztery klaśnięcia

Plum, plum! Kap, kap, kap, kap. Pluum, pluum.

dwa tupnięcia, cztery klaśnięcia, dwa tupnięcia

Niebezpieczny pożar – uciekajmy:

Trzask, trzask! Fu, fu, fu, fu. Trzask, trzask! Fu, fu, fu.

dwa tupnięcia, cztery klaśnięcia nad głową,

dwa tupnięcia, trzy klaśnięcia nad głową

Trzask, trzask! Fu, fu, fu, fu. Szaach, szaach.

dwa tupnięcia, cztery klaśnięcia nad głową, dwa tupnięcia

Zbliża się huragan – uciekajmy:

Fosz, fosz! Fiu, fiu, fiu, fiu! Fosz, fosz! Fiu, fiu, fiu!

dwa tupnięcia, cztery uderzenia w uda,

dwa tupnięcia, trzy uderzenia w uda

Fosz, fosz! Fiu, fiu, fiu, fiu! Szuu, szuu!

dwa tupnięcia, cztery uderzenia w uda, dwa klaśnięcia

 

  • Piosenka „Żywioły” sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki

Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.

Daje światło i ciepło, jak wiesz.

Ugotować na nim możesz sobie wszystko.

Lecz uważaj, bo oparzyć może też.


Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.

Moc żywiołów zrozumieć już czas.

Bo te wielkie siły przyrody

rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)


Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.

Każdy musi ją pić, żeby żyć.

Takie miłe jest pływanie i pluskanie.

Lecz gdy hula, to i powódź może być.


Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…


Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.

To nim właśnie oddychamy cały czas.

Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.

I wichura, co przewrócić może nas.


Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...


Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.

Swoich bogactw nam daje dużo tak.

Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.

Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.


Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia…

 

  • Rozmowa nt. piosenki:

- O czym jest piosenka?; - Ile jest żywiołów?

- Gdzie można spotkać ogień?; - Co nam daje ogień?; - Co może nam wyrządzić złego?

- Gdzie można spotkać wodę?; - Co nam daje woda?; - Jaką szkodę może nam wyrządzić?

- Gdzie można spotkać powietrze?; - Co może nam zrobić złego?

- Czym jest ziemia?; - Co nam daje?; - W jaki sposób ziemia może być groźna?

 

  • Ćwiczenia oddechowe - "Jestem powietrzem w baloniku" - dziecko trzyma jeden pasek bibuły przez swoimi ustami. Mówimy, że dziecko jest balonikiem napełnionym powietrzem. Na sygnał  rodzica, dziecko robi wdech nose i wypuszcza powietrze z jednoczesnym artykułowaniem głoski: s, s. s (staccato - krótko, dźwięki są od siebie oddzielone) - na balonik ktoś naciska, a z jego wnętrza przez małą dziurkę uchodzi powietrze. Następnie dziecko bierze kolejny wdech nosem, a powierze wydmuchuje ciągłym strumieniem z jednoczesną artykulacją głoski: sssssssssss (legato - łącznie, nie rozdzielając dźwięków) - na baloniku rozwiązał się supeł i gwałtownie uszło z niego powietrze.

 

  • Zabawa ilustracyjna do piosenki - "Taniec żywiołów" - dajemy dziecku paski bibluły (lub inne przedmioty dostępne w domu, np. chusteczki) w czterech kolorach: kolor niebieski - woda, brązowy lub czarny - ziemia, biały lub szary - powietrze, żółty lub czerwony - ogień. Dziecko tańczy i porusza się w dowolny sposób wykonując dowolne ruchu do piosneki wykorzystując odpowiednie kolory żywiołów. Dzieko stara się za pomocą ruchu oddać charakter i nastrój piosenki.