BLOK TEMATYCZNY: CZTERY ŻYWIOŁY
Temat dnia: „Ostrożnie z ogniem”
1. Zabawa rytmiczna "Taniec" https://youtu.be/SnA9-XotlAw. Pobawcie się razem naśladując taniec pokazany na nagraniu.
2. „Co zrobić jeżeli pożar wystąpi w domu lub przedszkolu/szkole”- oglądnijcie film edukacyjny i odpowiedzcie na pytania. https://www.youtube.com/watch?v=OXKCeYIGGUs
Na jaki numer dzwonimy podczas pożaru?, Co robimy gdy zapali się np. olej?, Co w przypadku pożaru w sąsiednim pomieszczeniu? Co gdy jesteśmy w swoim pokoju a pożar w innym pomieszczeniu?. Co z pożarem w szkole/przedszkolu?
3.Posłuchajcie piosenki „Na Wojtusia z Popielnika” https://www.youtube.com/watch?v=5ZSkFBqBerU
To jedna z najbardziej znanych i ulubionych kołysanek jeszcze Twoich Rodziców. Może uda Ci się ją zanucić.
Tekst kołysanki „Na Wojtusia z popielnika iskiereczka mruga..."
Z popielnika na Wojtusia
Iskiereczka mruga
Chodź opowiem Ci bajeczkę
bajka będzie długa.
Była sobie raz królewna
pokochała grajka
Król wyprawił im wesele
I skończona bajka.
Była sobie Baba-Jaga
Miała chatkę z masła,
A w tej chatce same dziwy
Psst, iskierka zgasła.
Z popielnika na Wojtusia
Iskiereczka mruga
Chodź opowiem Ci bajeczkę,
bajka będzie długa.
Już ci Wojtuś nie uwierzy
Iskiereczko mała.
Chwilę błyśniesz, potem gaśniesz,
Oto bajka cała.
4. „Piorun i trąba powietrzna” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko stoi na dywanie. R zapoznaje je z dwoma znakami: piorun (zygzak) i trąba powietrzna – spirala dośrodkowa (ślimak). Umawia się z dzieckiem, że uderzenia w bębenek (pokrywkę) oznaczają pioruny – dziecko kreśli w powietrzu znaki pioruna, wykonując obszerne ruchy obydwiema rękami. Gdy usłyszą dźwięk dzwonka – kreślą w powietrzu spiralę. Potem kreślą wzory na plecach rodzica. Ostatnim elementem zabawy jest kreślenie wzorów na kartonie.
5. „Nie bawię się ogniem” – wykonanie plakatu. Proponuje Wam wykonanie plakatu, który mówi o zakazie zabawy ogniem. Na dużym kartonie narysujcie koło, pokolorujcie ramkę na czerwono (jak znak zakazu). W środku koła narysujcie negatywne zachowania dzieci np. dzieci na dywanie bawią się zapalniczką; dzieci bez osoby dorosłej zapalają świeczki zapachowe; dzieci bawią się petardami, zimnymi ogniami; dzieci układają stos z patyczków, zapalają go zapalniczką; dzieci bez osoby dorosłej próbują rozpalić w kominku. Nad plakatem można przykleić hasło: Nie baw się ogniem! (Załącznik NR 1)
6. „Poleczka czy walczyk?” –na koniec dzisiejszych zajęć- zagadka słuchowa. Posłuchajcie melodii i odgadnijcie czy to walczyk czy poleczka. Jeżeli dziecko odgadnie wstaje i naśladuje taniec. Zaproś kogoś z domowników do wspólnej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM,
https://www.youtube.com/watch?v=3WGHtvLGfGQ
Dla chętnych dzieci :
Cztery żywioły – zabawy matematyczne. (konstruowanie gry planszowej) ( potrzebne będą: karton, mazaki, pionki, kostka do gry) Narysuj chodniczki, ustal symbole w grze oraz ich znaczenie: np. słońce – idziesz do przodu o 3 pola; piorun – czekasz kolejkę; ognisko – cofasz się o 2 pola. Możesz zacząć grę, przestrzegając ustalonych zasad.
Jeżeli chcecie, aby Wasze prace znalazły się w naszej galerii- przyślijcie proszę zdjęcia J
Miłej zabawy