Witamy na stronie placówki

Kodeks Przedszkolaka

KODEKS PRZEDSZKOLAKA 

OBOWIĄZUJĄCY W NASZYM PRZEDSZKOLU


„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może”
 

Janusz Korczak 

PODSTAWOWE NORMY I ZASADY PRZEDSZKOLAKA:

  • Przestrzeganie ustalonych wspólnie z nauczycielem zasad i norm postępowania w grupie
  • Przestrzeganie umów i norm regulujących życie w grupie
  • Dbanie o estetyczny wygląd sali oraz porządek podczas zabaw, zajęć i posiłków – sprzątanie po sobie zabawek
  • Opiekowanie się i udzielanie pomocy potrzebującym kolegom/koleżankom
  • Akceptowanie rówieśników nowoprzybyłych
  • Zwracanie się w razie problemów do nauczyciela
  • Rozwiązywanie konfliktów bez stosowania przemocy
  • Szanowanie własności społecznej i indywidualnej
  • Dbanie o zdrowie i życie
  • Używanie zwrotów grzecznościowych
  • Eksponowanie dobra, potępianie złamalarka1
  • Pamiętanie o konsekwencjach swojego działania
  • Respektowanie i przestrzeganie systemu nagród i kar


KAŻDY
PRZEDSZKOLAK POWINIEN:

  • Bawić się zgodnie
  • Postępować uczciwie i szlachetnie
  • Pomagać sobie nawzajem
  • Być uprzejmym, życzliwym i przyjaznym
  • Okazywać uczucia
  • Mówić otwarcie o swoich uczuciach, emocjach
    i poglądach
  • Szanować i tolerować inność
  • Słuchać poleceń dorosłych
  • Dbać o zabawki i książki
  • Dzielić się z innymi tym co posiada
  • Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
  • Szanować pracę innych
  • Wyrażać własne potrzeby
  • Być przyjacielem przyrody


KAŻDY PRZEDSZKOLAK NIE POWINIEN:

    • Wyrządzać krzywdy innym (bić, kopać, gryźć itp.)
    • Wyśmiewać się z innych
    • Obrażać się na kolegów i nauczycieli
    • Używać brzydkich słów
    • Przezywać innych
    • Kłócić się z kolegami
    • Przeszkadzać innym w zabawie i pracy
    • Niszczyć wytworów pracy innych
    • Niszczyć zabawek i innych przedmiotów
    • Krzyczeć, hałasować
    • Płakać i histeryzować
    • Biegać w sali zajęć i na korytarzu przedszkolnym
    • Zabierać cudzych rzeczy
    • Uczyć się złych zachowań od dzieci, które postępują niewłaściwie


NAGRADZAMY
ZA:

  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę
  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Bezinteresowną pomoc innym
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola


FORMY
NAGRADZANIA:

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała wobec grupy
  • Pochwała przed rodzicami
  • Eksponowanie mocnych stron dziecka
  • Wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy, np. pociągu
  • Przydzielenie ważnego zadania do wykonania (np. roli dyżurnego)
  • Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania
  • Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy
  • Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki
  • Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci
  • Chodzenie w pierwszej lub ostatniej parze 


WZMOCNIENIA
NEGATYWNE STOSUJEMY ZA:

    • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
    • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
    • Zachowania agresywne
    • Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności
    • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków


FORMY
WZMOCNIEŃ NEGATYWNYCH:

    • Upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad)
    • Upomnienie słowne wobec grupy
    • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
    • Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika
    • Czasowe odsunięcie od zabawy
    • Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku
    • Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
    • Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
    • Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia)
    • Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań)