Kodeks Przedszkolaka
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
OBOWIĄZUJĄCY W NASZYM PRZEDSZKOLU
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może”
Janusz Korczak
PODSTAWOWE NORMY I ZASADY PRZEDSZKOLAKA:
- Przestrzeganie ustalonych wspólnie z nauczycielem zasad i norm postępowania w grupie
- Przestrzeganie umów i norm regulujących życie w grupie
- Dbanie o estetyczny wygląd sali oraz porządek podczas zabaw, zajęć i posiłków – sprzątanie po sobie zabawek
- Opiekowanie się i udzielanie pomocy potrzebującym kolegom/koleżankom
- Akceptowanie rówieśników nowoprzybyłych
- Zwracanie się w razie problemów do nauczyciela
- Rozwiązywanie konfliktów bez stosowania przemocy
- Szanowanie własności społecznej i indywidualnej
- Dbanie o zdrowie i życie
- Używanie zwrotów grzecznościowych
- Eksponowanie dobra, potępianie zła
- Pamiętanie o konsekwencjach swojego działania
- Respektowanie i przestrzeganie systemu nagród i kar
KAŻDY PRZEDSZKOLAK POWINIEN:
- Bawić się zgodnie
- Postępować uczciwie i szlachetnie
- Pomagać sobie nawzajem
- Być uprzejmym, życzliwym i przyjaznym
- Okazywać uczucia
- Mówić otwarcie o swoich uczuciach, emocjach
i poglądach - Szanować i tolerować inność
- Słuchać poleceń dorosłych
- Dbać o zabawki i książki
- Dzielić się z innymi tym co posiada
- Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
- Szanować pracę innych
- Wyrażać własne potrzeby
- Być przyjacielem przyrody
KAŻDY PRZEDSZKOLAK NIE POWINIEN:
- Wyrządzać krzywdy innym (bić, kopać, gryźć itp.)
- Wyśmiewać się z innych
- Obrażać się na kolegów i nauczycieli
- Używać brzydkich słów
- Przezywać innych
- Kłócić się z kolegami
- Przeszkadzać innym w zabawie i pracy
- Niszczyć wytworów pracy innych
- Niszczyć zabawek i innych przedmiotów
- Krzyczeć, hałasować
- Płakać i histeryzować
- Biegać w sali zajęć i na korytarzu przedszkolnym
- Zabierać cudzych rzeczy
- Uczyć się złych zachowań od dzieci, które postępują niewłaściwie
NAGRADZAMY ZA:
- Stosowanie ustalonych zasad i umów
- Wysiłek włożony w wykonaną pracę
- Wywiązanie się z podjętych obowiązków
- Bezinteresowną pomoc innym
- Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
FORMY NAGRADZANIA:
- Pochwała indywidualna
- Pochwała wobec grupy
- Pochwała przed rodzicami
- Eksponowanie mocnych stron dziecka
- Wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy, np. pociągu
- Przydzielenie ważnego zadania do wykonania (np. roli dyżurnego)
- Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania
- Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy
- Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki
- Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci
- Chodzenie w pierwszej lub ostatniej parze
WZMOCNIENIA NEGATYWNE STOSUJEMY ZA:
- Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- Zachowania agresywne
- Niszczenie wytworów pracy innych, ich własności
- Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
FORMY WZMOCNIEŃ NEGATYWNYCH:
- Upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad)
- Upomnienie słowne wobec grupy
- Poinformowanie rodziców o przewinieniu
- Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika
- Czasowe odsunięcie od zabawy
- Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku
- Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
- Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
- Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia)
- Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań)